EFFEKTIVITET MED KAPACITET FÖR ALLA VÄDER 2,0 MULTIJET II TURBO DIESELMOTOR Nya och effektiva 2,0-liters turbodieseln på Jeep® Cherokee med andra generationens
Multijet-teknologi har fyra ventiler per cylinder och dubbla överliggande kamaxlar
(DOHC) med remdriven motor. Försedd med ett commonrail insprutningssystem på 1600 bar,
solenoidstyrda bränsleinsprutare och turboaggregat med variabel geometri (VGT)
producerar den nya 2,0-liters turbodieseln maximal kraft på 170 hk vid 4000 v/min
och ett vridmoment på 350 Nm vid 1500 v/min.
2,0-liters turbodieseln innehåller även Stopp/Start-teknik som förbättrar
bränsleeffektiviteten och minskar koldioxidutsläppen.
3,2 PENTASTAR® V6 BENSINMOTOR Nya 3,2-liters Pentastar V6 är den första varianten på berömda 3,6-liters
Pentastar V6 och har samma innovativa funktioner som gav föregångaren med större
cylindervolym lovord inom hela branschen för dess effektivitet, kraft och finess.
Detta bidrar till en skön körupplevelse med lägre värden för buller och
vibrationer (NVH) samt utmärkt balans mellan högre specifik uteffekt (85 hk/liter)
och en förbättrad bränsleekonomi på 30 procent jämfört med den utgående V6-motorn.
TVÅ SYSTEM FÖR ALLA TILLFÄLLEN





Jeep® Active Drive I 4x4-system
Jeep Active Drive I innehåller en enda kraftöverföringsenhet
(PTU) som är helautomatisk och ger oavbruten drift
i och ur fyrhjulsdrift vid alla hastigheter. Systemet
kräver ingen åtgärd eller feedback från föraren och är
idealisk för alla som vill ha en lättanvänd,
fyrhjulsdriven SUV med kapacitet i alla väder.
Jeep Active Drive I erbjuder balanserad kraftfördelning
med Brake Traction Control. Fyrhjulsdriftens prestanda
kommer från den fullt variabla våta kopplingen i bakre
drivmodulen. Systemet ger lagom mycket drivkraft till
de bakre hjulen vid alla körförhållanden, inklusive halka,
vid aggressiva starter och sportig körning. Avancerade
algoritmer gör att systemet kan bidra till kördynamiken
samtidigt som det samverkar med antisladdsystemet (ESC)
när bilen närmar sig gränsen för väggreppet på
vägunderlaget.Den urkopplingsbara bakaxeln aktiveras
bara med 4x4-systemet när det behövs för att förbättra
bränsleeffektiviteten.
TRE SYSTEM FÖR ALLA TILLFÄLLEN





Jeep® Active Drive Lock 4x4-system
Jeep® Cherokee Trailhawk® och dess standardmonterade system Trail Rated® Active Drive Lock 4x4 ger exceptionell kapacitet vid fyrhjulsdrift. Jeep Active Drive Lock innehåller en PTU med två hastigheter med momentstyrning och lågväxel och dessutom en låsbar bakdifferential som ökar kraften vid låg hastighet vid körning i extrem terräng. I läge 4-Low låser systemet de främre och bakre drivaxlarna för att tillföra mer kraft vid låg hastighet och större kapacitet vid bogsering. Lågväxeln ger en utväxling på 2.92:1 som höjer klätterförmågan och bidrar till utmärkt krypkörning vid svåra terrängförhållanden. Den låsbara, bakre differentialen kan låsas i alla lågväxellägen men låses automatiskt i vissa lägen, t.ex. "Rock", för att maximera fästet som däcket har förmåga till. Jeep Active Drive Lock är standard på samtliga Trailhawkversioner.
SELEC-TERRAIN® STABILITETSKONTROLL
Alla Cherokees system för fyrhjulsdrift har Jeepmärkets
berömda system för stabilitetskontroll Selec-Terrain med fyra lägen:
Auto, Snow, Sport och Sand/Mud. På Trailhawk tillkommer läget "Rock".
Med Selec-Terrain kan föraren, med en tryckning på väljaren,
välja den inställning för väg eller terräng som är lämpligast
för optimala prestanda på det valda underlaget. Systemet är
avsett att optimera fyrhjulsdriften till oöverträffad kontroll
och förmåga. Selec-Terrain koordinerar elektroniskt upp till 12
olika system i alla slags terräng för att öka kontrollen över bilen.
De omfattar drivlinan, den elektroniska bromskontrollen, ESC,
transmissionskontrollen, kraftöverföringen och Selec-Speed Control
som styr Hill-ascent och Hill-descent.
Cherokee Trailhawk har ett gediget och kraftfullt utseende.
Hasplåtarna, 1-tums fjädringslyft, allvädersdäck, aluminiumfälgar
samt bakre bogserögla har alla sitt syfte. Alla anknyter de till
att vara Trail Rated® – alltid redo för nästan varje typ av väder
eller terräng
LÅSBAR BAKDIFF Med en knapptryckning kan Trailhawk® elektroniskt låsa båda bakhjulen för att ge enastående drivkraft i låg hastighet. Den låsbara bakre differentialen kan låsas i alla lågväxellägen men låses automatiskt vid körning i vissa lägen, t.ex. "Rock" för att maximera fästet som däcket har förmåga till.
HASPLÅTAR Trailhawk är utrustad med hasplåtar som skyddar viktiga delar i underredet vid off-roadkörning.
SELEC-SPEED® CONTROL Selec-Speed® Control assisterar föraren vid klättring uppför och körning nedför branta sluttningar. Systemet omfattar både Hill Descent Control och Hill Start Assist. Selec-Speed® Control erbjuds endast på Cherokee Trailhawk.
URKOPPLINGSBAR BAKAXEL
Jeep® Cherokee är den första medelstora SUV:en som har en urkopplingsbar bakaxel för minskade energiförluster när fyrhjulsdriften inte behövs, och förbättrad bränsleeffektivitet. Den urkopplingsbara bakaxeln växlar omärkbart mellan två- och fyrhjulsdrift för konstant momentstyrning utan att åtgärd behövs från föraren.
VINTERSÄKERT
Vinterpaket
Varma säten under kalla vinterdagar är en skön lyx.
Med vinterpaketet som är standard i Jeep® Cherokee
får du uppvärmda framsäten, eluppvärmd ratt såväl
som vindrutetorkaravfrostning och golvmattor för
alla väder. Och vi lägger till ett set med
terrängtillbehör med Trailhawk.



TILL SIDANS TOPP